KRISPAKET TILL VÄLFÄRDEN – 47 mkr till Väsby!

Fredag 17 april 2020

Krispaket
💙 Krispaket till kommuner och landsting är välkommet. Sveriges kommuner och regioner står inför enorma ekonomiska utmaningar i Coronakrisens spår. Redan innan den här krisen uppkom så kämpade många kommuner med svåra ekonomiska förutsättningar, och den nuvarande krisen gör inte saken lättare. Därför är det oerhört välkommet att Liberalerna tillsammans med mittensamarbetet nu lägger fram ytterligare ett krispaket på totalt 15 miljarder, den här gången riktat till Sveriges kommuner och Regioner. För Upplands Väsby kommuns del innebär det idag ett extra stöd till välfärden på 47 miljoner kronor.

Krispaket ger Väsby totalt under mandatperioden tillskott om 71 miljoner kronor

– När arbetslösheten ökar kommer skatteintäkterna att sjunka i våra kommuner och regioner. Det riskerar att leda till uppsägningar och nedskärningar i vården, skolan och omsorgen. Det vill vi undvika. Därför presenterar vi nu ett stort tillskott till kommunerna, säger Mats Persson (L), ekonomiskpolitisk talesperson.

Se presskonferensen här.

Sedan tidigare har regeringen och samarbetspartierna utlovat 5 miljarder extra till kommuner och regioner, och oppositionen i riksdagen har dessutom drivit igenom ett stöd på ytterligare 2.5 miljarder kronor.
Finansminister Magdalena Andersson sade också på dagens pressträff att kommuner och regioner kommer att få extrapengar även kommande två år, men inte lika mycket som i år.

– Det kommer att räcka långt. Det här betyder att kommuner inte behöver säga upp läkare, lärare och sjuksköterskor mitt under Corona-krisen, och det är viktigt, säger Mats Persson som är Liberalernas ekonomiskpolitiska talesperson.

En annat besked på dagens pressträff gäller den så kallade kömiljarden, som är pengar som ges till regioner som bland annat kortar sina väntetider. Nu slopas dessa prestationskrav. Regionerna får ändå vara med och dela på pengarna, det säger Miljöpartiets språkrör Per Bolund.

– Vi är i en unik situation. Nu måste allt vårt fokus läggas på att hantera effekterna Corona-epidemin, och där behöver kommunerna och regionerna få den frihet som de behöver för att kunna agera kraftfullt, säger han.