L ställer enkel fråga om flyktingbarn i barnäktenskap

Tisdag 19 januari 2016

Margareta Hamark (L) lämnade igår in en enkel fråga till Social- och Äldrenämndens ordförande Ann-Christine Martens (S) där hon ville veta hur kommunen säkerställer att barn behandlas som barn i Väsby, alldeles oavsett om de har tvingats ingå barnäktenskap i sitt hemland.

”Det är ett socialpolitiskt haveri att svenska myndigheter medverkar till att legitimera barnäktenskap. Att svenska kommuner placerar minderåriga flickor hos vuxna män är inte acceptabelt. Barnäktenskap är olagligt i Sverige, och svensk lag ska gälla.” sa Jan Björklund i gårdagens presskonferens.

Upplands Väsby 2016-01-18

Enkel fråga angående flyktingbarn i barnäktenskap

Upplands Väsby kommun har lång erfarenhet av att ta emot ensamkommande flyktingbarn. Detta är bra och något som vi ska arbeta vidare med. Liberalerna vill att kommunen tydligt ska stå på barnens sida och att alla beslut ska genomsyras av ett barnperspektiv.

Sveriges radio rapporterar att det kommer allt fler gifta asylsökande barn till Sverige. “Trots att barnäktenskap är förbjudet enligt svensk lag låter kommuner ofta barnen bo tillsammans med den vuxna person som de är gifta med”, skriver Sveriges Radio på sin hemsida.

Liberalerna anser att denna information är oroande och vi förutsätter att Upplands Väsby kommun agerar medvetet och tydligt för att barn inte ska leva under påtvingade förhållanden. Dessa barn borde omplaceras till ett reguljärt boende för ensamkommande barn, så att deras intressen och skyddsbehov kan tillvaratas och deras chanser och mottagande i Sverige blir så bra som möjligt. Asylsökande barn som är, eller uppges vara, gifta ska ges samma stöd och skydd som andra barn.

Med anledning av detta vill jag fråga socialnämndens ordförande:

Tillåter kommunen att gifta flyktingbarn bor tillsammans med den vuxna person som de är gifta med?

Margareta Hamark
gruppledare för Liberalerna