Liberalerna står på barnens sida

Lördag 26 december 2015

För några veckor sedan utkom regeringen med sitt nya migrationsförslag om nya asylregler. Vi i Liberalerna delar regeringens bedömning om att antalet asylsökande till Sverige måste minska och fler EU-länder måste ta sitt ansvar. Därför kommer Liberalerna att i riksdagen stödja en del av regeringens förslag.

Däremot stödjer Liberalerna inte Miljöpartiets och Socialdemokraternas förslag som innebär att barnfamiljer splittras. Om en förälder har tagit sig till Sverige men har barnen kvar i Syrien måste familjen få förenas. Att inte tillåta familjeåterförening vore inte bara oklokt ur integrationssynpunkt, det går också emot FN:s barnkonvention som säger att man alltid ska sätta barnens bästa främst.

I krig och konflikter är det alltid barnen som drabbas hårdast. Därför är det centralt att stå upp för alla barns rätt till en trygg uppväxt. Även på lokalt plan vill vi i Liberalerna att Upplands Väsby ska ta ansvar för barn och familjer på flykt. Som liberaler kommer vi alltid att arbeta för att barn ska ha goda framtidsutsikter. Det är grunden för vår ideologi.

IMG_3056_besluren_2

Margareta Hamark gruppledare för Liberalerna (f.d. Folkpartiet)

(Insändare i Vi i Väsby, 26 dec 2015)