Liberal motion infriad: Socialpedagog på plats på VNG.

Onsdag 11 september 2019

Bild: Helena Carlsson, socialpedagog, Per Nelson (L), tf ordförande Utbildningsnämnden, Mikaela Stark Sundquist, praktikant från Socialpedagoglinjen.

Liberal motion om specialpedagog på gymnasiet är infriad. Nu är hon här, Helena Carlsson, ny socialpedagog som sedan augusti jobbar på Väsby Nya Gymnasium och Yrkesgymnasiet. Per Nelson, tf ordförande i Utbildningsnämnden, hälsade Helena och praktikanten Mikaela Stark Sundquist välkomna.

Vi ser att den psykiska ohälsan bland unga ökar, inte minst bland unga tjejer. Mer än någonsin behövs fler vuxna där våra barn och ungdomar är. Vuxna behövs för att arbeta med attityder, normer och sociala relationer bland eleverna och andra vuxna behöver ägna sig åt att förmedla kunskap och bidra till elevernas intellektuella utveckling. Samtidigt går en allt större del av lärarnas arbetsdag åt till annat än att undervisa.

Därför är det extra roligt att just den här liberala motionen om att anställa en socialpedagog nu infriats. Den stora bonusen är att det även tillkommit en praktikant, Mikaela Stark Sundquist. Mikaela jobbar parallellt med Helena under sitt sista år på Socialpedagoglinjen och siktar mot att bli kurator. Helena och Mikaela jobbar nära elevhälsan och introducerar avslappningsövningar och yoga för stress och bättre mående. De försöker också fånga upp tjejer, som kanske inte i samma utsträckning som killar gillar boll- eller lagsporter som fotboll, med andra aktiviterer som till exempel dans.

Motionen skrevs ursprungligen i mars 2016 av Margareta Hamark som ansåg att socialpedagoger behövs för att arbeta med elevernas sociala utveckling och för att liberalerna tror att det behövs fler vuxna i skolan för att dels avlasta pedagogerna och dels för de yngres vardag och bidra med sina speciella kompentenser och förmågor.

Läs mer om det liberala förslaget för att stärka skolan i kommunfullmäktige den 23 mars, 2016 här.

Motionen i sin helhet kan du läsa här > L Motion Socialpedagog_2016.