Liberalerna satsar på skolan, omsorgen och kultur och idrott

Onsdag 17 augusti 2022

Liberalerna är det socialliberala alternativet i Upplands Väsby. Vi arbetar för individuell frihet, för att ansvar och ansträngning ska löna sig och att det ska finnas ett socialt skyddsnät som stöttar oss när vi behöver hjälp. Vår uppgift är att försvara friheten där den hotas, införa den där den saknas och utveckla den där den redan finns.

Vi satsar alltid på utbildning för att öka människors chanser att leva så självständiga liv som möjligt. Vi vill att barn och unga ska få möjlighet att nå sin fulla potential, därför vill vi särskilt satsa på både stöd till dem som behöver och extra utmaningar till de som behöver det. Vi vill se spetsklasser för högpresterande elever och vi vill se skolakut för de som behöver lyftas ur sitt sammanhang om eleven varit särskilt stökig. Att ha en välfungerande elevhälsa är av yttersta vikt och därför är det också vårt fokus.

Vi vill också satsa på förskolan, för där börjar hela utbildningsresan. Högre andel pedagoger är en viktig faktor och en satsning på språket.

Vi vill tillse att omsorgen i Väsby håller hög kvalitet och att alla känner sig trygga med den omsorg som ges. Vi vill införa äldreombudsman och trygghetslarm.

Kultur och idrott berikar, ger ökad hälsa och ökar tryggheten. Vi vill ge fler möjlighet att ta del av kulturen bland annat genom fler platser i kulturskolan. Vi vill också att möjlighet till en multihall utreds för och att säkra allas möjlighet till idrottande.

Ett ökat samarbete mellan skola, socialtjänst och föreningsliv på olika plan skulle skapa synergieffekter som skulle gynna enskilda individer och samhället.

Du kan läsa hela vårt politiska program för de kommande åren här: Bilaga 8- Politisk plattform

Vision för Väsby