Vision för Upplands Väsby

Vision för Väsby

Liberalerna är det socialliberala alternativet i Upplands Väsby. Vi arbetar för individuell frihet, för att ansvar och ansträngning ska löna sig och att det ska finnas ett socialt skyddsnät som stöttar oss under de perioder i livet då vi inte klarar oss på egen hand.

Vi värnar Väsbybornas frihet och jämlikhet

Vi liberaler tror på människan och på  förmågan att fatta egna beslut. Vår politik bygger på att varje människa själv fattar de beslut som är  bäst och att det är individerna själva som i så stor utsträckning som möjligt ska bestämma över sin  ekonomi och sina liv. Liberalerna drev för lite drygt 100 år sedan den viktigaste reformen för  demokratin, nämligen allmän och lika rösträtt. Demokrati är helt grundläggande och makten att  tillsammans med alla andra medborgare i en fri demokrati bestämma vägen framåt för Sverige. Vi  lever i ett land och i en tid där du är fri att tänka, tro och leva som du vill. Det är en frihet värd att  försvaras.

Vi värnar människors möjlighet att själva välja inom välfärden och vill på alla områden öka  människors möjligheter att själva forma sina liv. Vår uppgift som liberaler är att försvara friheten där  den hotas, införa den där den saknas och utveckla den där den redan finns.

Att vara liberal innebär att värna frihet, jämställdhet och likvärdighet. Det innebär också att vi värnar  klimatet och hållbarhet. När vi får effekter av klimatförändringar som påverkar oss människor  innebär det hinder för vår frihet, därför är klimatfrågan central för Liberaler. Hållbarhetsmålen i  Agenda 2030 är vitala för all verksamhet. Vi Väsbyliberaler vill att all välfärdsverksamhet i kommunen  ska genomsyras av hållbarhet i alla aspekter, särskilt med avseende på ekonomi och kvalitet, social  hållbarhet och klimat.

Upplands Väsby kommun är en växande kommun med god ekonomi. Vi har under vår tid i styret med  Väsbyalliansen, under mandatperioden 2018-2022, genomfört en mängd förändringar och gjort  insatser för att förbättra ekonomin, för att öka tryggheten, för att stärka skolan, för en bättre  omsorg, för att bygga den moderna småstaden Väsby, för att skapa fler arbetstillfällen och mycket  mer. Under denna mandatperiod har vi dessutom hanterat en pandemi som ingen kunnat förutse.  Pandemin och dess effekter kommer att utvärderas under lång tid framöver, men det vi redan nu vet är att våra verksamheter i kommunen hållit hög standard och ställde om på ett otroligt sätt för att  säkerställa att servicen och välfärden skulle bibehållas. Dessutom har skolresultaten fortsatt öka,  trots pandemin. Det är verkligen något som får en att bli stolt som Väsbybo.

Den känslan, att var stolt över sin kommun, det är något vi vill fortsätta med och bidra till. Vi liberaler  vill fortsätta att genomföra reformer som gör att alla Väsbybor ska kunna känna stolthet över vår  kommun. Det kommer vi att göra genom att driva politik som sätter individen i centrum med en ljus  framtid som mål, för alla Väsbybor.

En välfungerande kommun

Kommunens roll är att underlätta invånarnas vardag och skapa förutsättningar för människors frihet  att forma sina egna liv. Låg skatt är ett riktmärke för att öka friheten att göra det man vill med sin  ekonomi. Samtidigt krävs skattemedel för att finansiera vår gemensamma välfärd. Varje skattekrona  ska användas på bästa möjliga sätt och genom att bli bättre på att utvärdera och följa upp hur  pengarna används kan kommunen bli effektivare. Liberalerna kan tänka sig att sänka resultatmålet  om 2,5 % överskott över en planperiod för att frigöra medel till ytterligare välfärdsinsatser. Såväl  kommunens verksamheter som de av kommunen hel- eller delägda bolagen ska ha ekonomi i balans.  Upphandlingar bör utformas så att det är möjligt för civilsamhällets aktörer och mindre företag att  agera som leverantör. Det kan till exempel handla om att anpassa volymen på den upphandlade  tjänsten eller varan.

En mångfald av aktörer, både offentliga, idéburna och privata, är bra för Väsbyborna. Det ger dels en  större variation och valfrihet för individen, men det ger också möjlighet att jämföra och utvärdera  kommunens egna verksamheter. Det kan i sin tur höja både kvaliteten och effektiviteten. Samma  krav på kvalitet ska ställas oavsett om det gäller kommunala eller privata utförares verksamhet. En  mångfald av aktörer gynnar också arbetstagare som får en starkare ställning på arbetsmarknaden  och som kan välja att gå till den arbetsgivare som ger bäst villkor.

Det är viktigt att kommunens personal har mandat från chefer och den politiska ledningen att vara  flexibla och möta Väsbybornas önskemål och behov. Väsby ska lära av andra framgångsrika  kommuner och privata aktörer för att hela tiden få bättre kunskap om innovation, forskning och  evidens. Möjlighet att göra karriär, även inom kvinnodominerade yrken inom välfärden, är både  viktigt för att klara personalförsörjningen och är en jämställdhetsfråga.

En rik skola, omsorg och fritid- för individens livsresa

Välfärden ska följa oss genom livet, det tycker vi liberaler är oerhört viktigt och är något vi värnar.  Men välfärden ska inte begränsa oss och forma oss individer. Välfärden är ett medel för att främja  individens frihet och möjlighet att forma ett rikt liv, för möjligheten att göra en livsresa. Människor

ska vara fria att forma sina liv, ta eget ansvar och få möjlighet att nå sina drömmar. Men om inte ett  skyddsnät finns för våra svagare stunder i livet, kommer det också att hämma vår frihet.

Vi i Väsbyliberalerna menar att utbildning, god vård och omsorg, och en meningsfull fritid är helt  centralt för att uppnå välmående och att kunna göra den livsresa en själv väljer. Vare sig det handlar  om barn och unga som formar sin framtid genom utbildning eller det handlar om årsrika som får  möjlighet att förkovra sig i det rika föreningslivet, så ska valfrihet och kvalitet råda. Det är  Liberalernas absoluta uppfattning att det ska vara så.

Vi liberaler värnar friheten, jämställdheten och likvärdigheten. Då, nu och alltid.