Förbud mot tiggeri i Väsby?

Torsdag 28 september 2017

På kommunfullmäktige i veckan diskuterades en motion om att införa ett lokalt förbud mot tiggeri i Upplands Väsby. Vi i Liberalerna ställde oss inte bakom förslaget.

Tiggeri är en fattig människas sista utväg och inte något som människor väljer självmant. Många av de människor som tigger på våra gator och torg kommer från länder som Rumänien och Bulgarien, eftersom de länderna inte säkerställer en grundläggande social trygghet för alla sina invånare. Vi anser att EU bör sätta press på alla medlemsstater att ta ansvar för sina medborgare så att varje medborgare i hela unionen har möjlighet att skapa det liv som han eller hon vill, han eller hon vill. Att vissa ser som sin enda utväg att tigga i andra länder bör inte vara acceptabelt.

Att förbjuda tiggeri gör inte att fattiga människor får det bättre. Istället gör det tillvaron ännu mer bekymmersam och riskfylld för redan utsatta människor. Därför valde vi att inte ställa oss bakom förslaget.

Vill du veta mer om Liberalernas förslag på riksplan gällande tiggeri? Klicka gärna här!