Närakuter och Löwenströmska sjukhuset

Lördag 20 maj 2017

Alliansen, som styr Stockholms läns landsting, genomför just nu en stor reform inom sjukvården i vårt län och inför en helt ny typ av vård: närakuter.

Närakuterna kommer att avlasta akuterna på de stora sjukhusen genom att ta emot patienter som behöver mer vård än vårdcentralerna, men som inte behöver komma till en akutmottagning. De kommer kunna ta emot barn och vuxna varje dag klockan 8 – 22 och ha bland annat labb och röntgen och kunna utföra gipsning.

Liberalerna tror att närakuterna kommer att ge snabbare och bättre vård för människor i vårt län.

Hittills har tio av tolv planerade närakuter placerats ut på kartan och beslut om placering av övriga tvås kommer att tas framöver. Som beslutet ser ut just nu så kommer närakuten Löwet på Löwenströmska sjukhuset att finnas kvar fram tills att en ny närakut i Sollentuna står klar.

– Väsbyliberalerna kommer att jobba hårt för att en av de två närakuter som det ännu inte beslutats om placeras på Löwenströmska sjukhuset, säger Margareta Hamark, gruppledare för Liberalerna i Väsby.

Alliansen i landstinget har nu startat en utredning för att se vilken funktion Löwenströmska sjukhuset ska ha i framtiden.

– Vi gillar Löwenströmska och vill utveckla vården där. Om någon av de närakuter som inte har lokaliserats ännu kommer att placeras på Löwenströmska eller ej går inte att säga nu. Klart är att vi vill titta på hur vi kan utveckla Löwenströmska och fylla sjukhuset med vård som människor i norra länet behöver, säger Anna Starbrink, hälso- och sjukvårdslandstingsråd.

Vi i Liberalerna Upplands Väsby ser alltså att slaget om Löwet inte är förlorat. Vi jobbar för att närakuten ska finnas kvar, samtidigt som vi är positiva till att Alliansen i landstinget utreder vilket behov av vård som kommer att finnas på Löwenströmska i framtiden.

Vad anser du behövs för att göra Löwenströmska sjukhuset bättre? Hör av dig till upplandsvasby@liberalerna.se. Alla åsikter är välkomna.