Integrationen i Väsby ska bli bättre

Måndag 22 maj 2017

Att människor kommer till Sverige och till Väsby är positivt. Vi liberaler är globalister och att människor har möjlighet att resa och studera och arbeta i andra länder tycker vi är något positivt, eftersom det gör att människor blir friare att leva där de vill. Vi tror också att ett samhälle där människor från olika kulturer blandas och lever tillsammans är den typ av samhälle som står starkast rustat för att möta framtiden i en globaliserad värld. Där andra ser problem och hot ser vi därför möjligheter med att människor rör sig mellan länder.

Men självklart inser vi att vi att vi måste ta integrationen av de människor som kommer hit på allvar. Vi har tidigare presenterat vårt integrations- och arbetsmarknadspolitiska paket med starka förslag om hur vi kan göra det lättare för de människor som kommit till Sverige att bli en del av vårt samhälle.

Vi ser dock att kvinnors väg in i samhället är extra lång och krokig och vi vill därför göra det lättare för dem att ta steget in i vår gemenskap, eftersom deras deltagande i samhällslivet gör hela familjens integration enklare.

• Invandrade kvinnor är särkskilt utsatta när det gäller att drabbas av psykisk ohälsa och de söker sällan söker hjälp för sina psykiska symptom, ofta på grund av språksvårigheter och kulturskillnader.
  • Det är svårt för människor som är nya i Sverige att ta sig in på arbetsmarknaden och bli självförsörjande. Det gäller särskilt för kvinnor. Efter 8 år i Sverige har hälften av alla nyanlända ett jobb och bara en av fyra är självförsörjande. För kvinnor är dessa siffror ännu lägre och därför krävs särskilda åtgärder som vänder sig till kvinnor.
  • Oftast är det kvinnan i familjen som tar ut föräldraledigheten. Bland nyanlända har kvinnan ofta inte hunnit jobba i Sverige, vilket innebär att de får den lägsta ersättningsnivån och därmed dåliga ekonomiska förutsättningar och dessutom försenar klivet in på arbetsmarknaden.
  • Förutom hälsa och arbete är en viktig faktor för att nyanlända människor ska ha en reell möjlighet att bli en del av vårt samhälle att de har en meningsfull fritid med möjligheter till aktiviter, motion och till att träffa andra människor. Så lär man sig svenska, knyter sociala kontakter och förbättrar sin hälsa.

Därför vill vi att Upplands Väsby kommun gör en utredning för att titta på vad som har fungerat bra och vad som har fungerat mindre bra i Upplands Väsby och i andra kommuner. Utredningen ska ta ett brett grepp kring hur nyanlända kvinnors väg till att vara en del av samhället kortas och hur de kan ges bättre möjlighet till en stimulerande fritid, utifrån till exempel enkätundersökningar, fritidsvaneundersökningar eller dialog med organisationer.

De rödgröna har startat ett utskott för integration och arbetsmarknad för att sysselsätta politiker. Vi tycker det är bättre att pengarna gör nytta och tycker att en del av pengarna ska läggas på denna utredning om konkreta integrationsförslag istället.

Vill du läsa motionen där vi lägger förslaget? Klicka här!