Nytt föreningsbidrag för parasport

Söndag 26 november 2023

Liberalerna i Upplands Väsby har alltid drivit frågor för alla människors lika värde och alla människors möjlighet till deltagande i samhället. Därför har vi också drivit frågan om att stärka möjligheten för barn och unga med funktionsnedsättnings att delta i föreningslivet. Tack vare Liberalerna och Mittenstyret möjliggörs nu en viktig satsning som ger stöd till parasport för barn och unga.

Genom ett nyinrättat och särskilt stöd till parasport för barn och unga med funktionsnedsättningar kommer det under nästa år arrangeras fotboll och basket tre kvällar i veckan. Målsättningen bakom denna satsning är att barn och unga med funktionsnedsättningar ska kunna ta del av fritidsaktiviteter som alla andra. Det ekonomiska bidraget på 80 000 kronor under 2024 ska användas av Bollstanäs sportklubb, BSK, och finansiera målgruppsanpassade aktiviteter, främst för barn som har beslut om insatser enligt LSS (Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade). Verksamheterna drar igång med det nya stödet vid årsskiftet, och det finns redan ett 30-tal intresserade.

”Det känns oerhört bra att vi kan genomföra denna viktiga satsning på våra barn och unga med funktionsnedsättningar. Liberalerna har sett bristen på tillgång på fritidsaktiviteter för denna målgrupp som oerhört problematisk och drev frågan i valrörelsen. Att vi får genomföra denna fråga med Mittenstyret är en stor framgång som gör Väsby ännu mer inkluderande. Det finns förstås mer att göra och arbetet fortsätter framåt, men detta är ett viktigt delmål.” säger Margareta Hamark, kommunalråd för Liberalerna och ordförande i klimat-, miljö- och hållbarhetsutskottet.

I och med uppdraget togs det fram en utredning för att möjliggöra för barn och unga med funktionsnedsättning. Där konstateras att barn och unga med funktionsnedsättning har svårigheter att ta sig till och från aktiviteter, att det är platsbrist och att halltider saknas. Vissa lokaler är inte heller tillgänglighetsanpassade, och det saknas föreningsledare som är utbildade mot den aktuella målgruppen.

36 föreningar intervjuades i utredningen och det är endast fyra av dem som har en långsiktig permanent verksamhet som riktar sig till personer med funktionsnedsättning. Därutöver finns det ett antal föreningar som står öppna för personer med funktionsnedsättning, dock ej med anpassad verksamhet och ledare som är utbildade på målgruppen. Framåt behöver vi fortsätta arbeta aktivt med dessa frågor och detta är ett viktigt delmål för att framåt öka med fler föreningar.