Nytt trygghetspris ska premiera trygghetsskapande initiativ

Tisdag 9 april 2019

Nu inrättas ett trygghetspris i kommunen. Beslutet togs av en enig kommunstyrelse i måndagskväll. Priset är tänkt att uppmärksamma de goda insatser som görs av civilsamhället och näringslivet för att öka tryggheten i kommunen. Det är tillsammans vi kommer göra skillnad och här har både civilsamhället och det lokala näringslivet viktiga roller.

Det kan ju tyckas självklart, att kunna ta en promenad var man vill, när man vill. Att utan oro vänta på bussen en sen kväll, gå hem från krogen eller låta sitt barn gå ensam hem från kompisen eller Kulturskolan. Det är frihet och borde vara självklarheter för varje människa. Tyvärr är det inte så idag.

Trygghetsarbete är påbörjat i kommunen

Det här därför påbörjats ett intensivt arbete för att öka tryggheten i kommunen. Alliansgruppen är överens om att det är ett prioriterat område. Åtgärder som påbörjats är till exempel ordningsvakter för att öka tryggheten i centrala delar av Väsby, se över hur vi förbättrar belysningen i kommunen, ser över möjligheter för kameraövervakning på vissa platser och öka antalet fältassistenter. Vi vill också stärka tjej- och kvinnojourerna lokalt i kommunen utöver det i ökade anslaget på 40 miljoner i regeringens vårbudget som Liberalerna och Centerpartiet drivit igenom.

Nytt trygghetspris

Trygghetspriset är ett initiativ av alliansgruppen för att lyfta och stimulera de goda insatser som redan görs runt om i kommunen, men också inspirera och sporra nya idéer och engagemang.

Priset kan ges för såväl praktiskt genomförande som för idé- och nyskapande verksamhet inom alla samhällsområden som bidrar till ökad trygghet i Upplands Väsby.

Nomineringar till Trygghetspriset kommer tas in under våren för insatser under föregående år. Information om hur personer, organisationer eller företag kan nominera kandidater till trygghetspriset kommer att lämnas på kommunens webbplats.

Tillsammans gör vi skillnad, tillsammans lyfter vi Väsby!

Läs mer om Liberalernas trygghetspolitik här