Ökad jämställdhet ett tydligt mål för Väsbyalliansen

Fredag 13 mars 2020

Mycket har blivit bättre vad gäller jämställdhet, men en hel del finns fortfarande kvar att göra. Vi alla har ett ansvar att se över hur vi kan uppnå en ökad jämställdhet i Väsby och förbättra jämställdheten i samhället i stort. Väsbyalliansen arbetar dagligen med jämställdhetsfrågor som politiken råder över i kommunen. Nedan lyfter vi några av de områden som Väsbyalliansen arbetat med sedan maktskiftet.

Företagande

Väsbyalliansen vill förbättra förutsättningar för kvinnor i ledarpositioner och kvinnor med företag. Därför har vi gett Väsby Promotion i uppdrag att bygga ett nätverk för att stärka kvinnor med företag och företagande i sin helhet.

Sexuella trakasserier

Efter #metoo framgår det att de flesta sexuella trakasserier sker i skolan. Undersökningar visar att 8 av 10 flickor i högstadiet uppger att de någon gång utsatts för sexuella trakasserier eller övergrepp. Det är helt oacceptabelt. Därför ökar Väsbyalliansen insatserna för att säkerställa en nolltolerans mot sexuella trakasserier, mobbning och kränkande behandling i Väsbys skolor.

Våld

Det finns heller inget som hotar den personliga friheten mer än våld och hot om våld. Det är ett ständigt arbete att motverka och stoppa även i kommuner och kommunala verksamheter. Vi förstärker fortsatt det viktiga arbetet mot våld och hedersförtryck i nära relationer i enlighet med den uppdaterade handlingsplanen.

Jämställd rekryteringsprocess

Jämlika förutsättningar att få ett jobb utan att diskrimineras av olika anledningar, som kön, ålder eller härkomst. Den individuella kompetensen ska vara avgörande så att den mest lämpade får jobbet. Det har vi tagit fasta på i kommunen och inför under 2020 en ny rekryteringsprocess som fokuserar på individuell kompetens genom att anonymisera delar som namn, kön och ålder.

Vi är en liten bit på väg men vi har mer kvar att göra för ett jämställt Väsby!

Oskar Weinmar (M), kommunstyrelsens ordförande
Roland Storm (VB), kommunalråd
Maria Fälth (KD), kommunalråd
Margareta Hamark (L), kommunalråd
Ann-Christin L Frickner (C), kommunalråd

Följ Väsbyalliansen på Facebook.