Miljl-och-klimat-i-Upplands-Vasby

En miljö- och klimatsmart kommun i framkant

Klimatet – en frihetsfråga

Liberalismen utgår från idén att varje människa är fri att handla och forma sitt liv som han eller hon  vill, så länge andra människor inte skadas av handlandet. I det ingår självklart att vårt handlade idag  inte ska drabba kommande generationer negativt. Dessutom är klimatfrågan en frihetsfråga eftersom  klimatförändringarna kan inskränka vår frihet genom negativa följder av skyfall, jordskred eller höga  temperaturer. Därför menar vi att Upplands Väsby kommun ska arbeta aktivt med miljö- och  klimatfrågor och att vårt mål ska vara att vara en kommun i framkant på området.

Vi liberaler vill utveckla den hållbara, smarta staden och säkerställ energiförsörjningen. Vi vill slå vakt  om biologisk mångfald och utveckla och säkra skyddet mot skyfall. Att vara liberal innebär just att  både vara för klimatsmarta lösningar men också teknikoptimism.

Klimat- och energistrategi

Kommunens nya klimat- och energistrategi har tagits fram under Liberalerna och Väsbyalliansens  styre. Det är en ambitiös plan som sätter mål för hur klimatfrågor ska hanteras i kommunen. Denna  strategi är mycket bra och Liberalerna värnar om den och uppmuntrat utveckling och uppföljning av  arbetet löpande.

Inrätta ett klimat-, miljö- och hållbarhetsutskott

Att kommunala beslut förankras är viktigt för att de ska vara så träffsäkra, kärnfulla och inkluderande  som möjligt. Att arbeta med hållbarhetsfrågor nära kommunstyrelsen och att lyfta hållbarhetsfrågorna extra är viktigt för att kunna genomföra de förändringar som vi behöver för att vara en kommun i framkant. I Upplands Väsby har vi därför inrättat ett klimat-, miljö- och hållbarhetsutskott under kommunstyrelsen där vi gör just detta. Kopplat till rådet har vi ett rådgivande organ där markägare, naturskyddsföreningen och representanter från näringslivet är med för att tillsammans hantera de stora utmaningar vi står inför.

Biologisk mångfald

Naturen och den biologiska mångfalden måste skyddas och bevaras. Det är viktigt för allt levande på  jorden och för kommande generationer. Vi, liksom växter och djur är beroende av naturen och den  biologiska mångfalden för vår överlevnad.

Grönområden

Det arbete som gjorts tidigare, som resulterade i att vi var en av landets bästa miljökommuner ska  fortsätta. Naturen bidrar till livsviktigt syre, binder jord, renar vatten och bryter ned avfall. Därför  måste grönområden i närhet till bostadsområden få en självklar plats då kommunen förtätas. Alla  beslut som rör miljöpolitik i kommunen ska följa kommunens klimat- och miljöpolicy.

Minskade avfall och ökad återvinning

Matavfall bidrar till utsläppen. Ur ett klimatperspektiv är det centralt att minska matavfallet men det  avfall som trots allt blir ska användas klimatsmart. Kommunen bör öka återvinningen av matavfall för  att använda vid framställning av biogas som kan användas till produktion av el och värme.

Det ska vara lätt att återvinna i hela Väsby. Antingen på återvinningsstationer eller genom att sortera  hemma. Målet är att återvinningen ska öka.

Klimatsmart resande

Individen ska ha rätt att välja sättet att resa på. Men målet är att färre människor ska vara beroende  av att äga en egen bil, och att bilisterna i större utsträckning måste bära sina kostnader för trängsel,  utsläpp och parkering. Det är inte bilen i sig som är bekymret, utan de problem den medför i form av

utsläpp och att den i en allt mer tätbefolkade områden tar upp mycket plats. Ett sätt att kombinera  friheten som bilen ger med den minskade trängsel som minskad bilanvändning kan leda till är  bilpooler. Liberalerna vill därför se fler bilpooler och andra bildelningslösningar. Det ger betydande  klimatvinster i form av minskade utsläpp, det minskar trängseln och behovet av parkeringsplatser  vilket gör att mark kan användas till andra ändamål.

Mobilitetslösningar

Fossilfria bilar ska prioriteras. En viktig åtgärd för att främja detta är att prioritera särskilda  parkeringsplatser för dem och för bilpoolsbilar, särskilt vid knutpunkter i kollektivtrafiken, då  bildelningstjänster fungerar bäst där kollektivtrafiken är väl utbyggd. Vi är positiva till en ökad andel  eldrivna bilar. Finansiering av laddstolpar bör ske av i främsta hand till exempel näringslivet eller  bostadsrättsföreningar, samt att statliga medel bör sökas.

Varannan bilresa i regionen är under 5 km. Dessa korta resor med bil kan minska ytterligare om  cykelvägarna håller en hög standard och om det finns cykelvägar till de platser människor vill åka till.  Cykelvägarna ska vara jämna, utan hål och slarviga lagningar. På sikt vill vil se cykelvägar som är  uppvärmda under vinterhalvåret. Liberalerna vill att pendeltågen inför speciella cykelvagnar för  möjligheten att ta med cykeln under hela dygnet och på vårt initiativ kommer ett hyrcykelsystem att  införas i Väsby.

Säkra cykelvägar

Den kanske viktigaste åtgärden för att få fler barn och unga att cykla till och från skolan och  fritidsaktiviteter är säkra och trygga cykelvägar samt cykelparkeringar. Det ska därför planeras in i ett  tidigt skede när exempelvis nya skolor och idrottsplatser byggs och när gamla byggs om eller  renoveras. För att människor tryggt ska kunna lämna cykeln vill vi se fler moderna och säkra cykelställ  på fler håll i kommunen, som vid olika knutpunkter och vid pendeltågsstationen.

Möjliggör för cykel, mobilitetstjänster, el cyklar, hyrcyklar och bilpooler. Sammankoppla cykelvägar  med andra kommuner. Samverka med Storstockholm om cykelvägar. Mät andelen cyklande i  kommunen.

Flyg

Vi kommer inte lösa klimatkrisen genom att sluta flyga. Däremot behövs insatser för att minska  utsläppen och den negativa påverkan flyget har på omgivningen. Vi liberaler vill utveckla Arlanda och  behålla Bromma flygplats. Vi vill göra Bromma flygplats till Sveriges första fossilfria flygplats.

Minskad energianvändning

Minskad energianvändning i lokaler ska märkas på hyran så att beteendeförändringar uppmuntras.  Förnybar energi bör prioriteras och tas med i beräkningen vid anläggandet av nya anläggningar och  fastigheter, i enlighet med den nya energi- oh klimatpolicyn.