Politisk sekreterare sökes!

Tisdag 15 december 2015

Liberalerna i Upplands Väsby har glädjen att erbjuda ett utmanande och meningsfullt jobb i en expansiv kommun. Upplands Väsby är inne i ett spännande skede då man under Allians för Väsbys tid vid makten 2006-2014 påbörjade resan från förort till stad. Just nu verkar Liberalerna i opposition, med siktet inställt på nytt Alliansstyre 2018. Liberalerna har sedan oktober 2015 en ny gruppledare, Margareta Hamark.

Då Margareta inte kan gå ner i tid från sin tjänst på Karolinska söker vi en politisk sekreterare som självständigt kan sköta det vardagliga arbetet på kontoret samt ersätta Margareta på vissa möten, seminarier och workshops. Därför är det viktigt att personen har erfarenhet av att arbeta med kommunpolitik samt har förmågan att representera Liberalerna när snabba beslut ska fattas.

Arbetsuppgifter:

• Tillsammans med gruppledaren driva, utveckla och profilera politiska program och frågor, både inom Alliansgruppen i budgetarbetet samt utåtriktat.
  • Agera pressekreterare och hantera mediakontakter.
  • Framställa utkast till anföranden, pressmeddelanden, nyhetsartiklar och debattartiklar åt de förtroendevalda.
  • Vara en länk mellan Liberalerna och övriga Allianspartier. Delta vid Alliansmötena, ofta som Liberalernas representant.
  • Delta vid olika politiska möten, konferenser, seminarier och workshops som kommunen anordnar, ibland som ersättare till gruppledaren.
  • Underhålla Liberalernas hemsida, blogg och social media med aktuella nyheter.
  • Vara redaktör för Väsbyliberalen.
  • Agera stöd till kommunföreningen vid kampanjer.

Kvalifikationer:

• Självgående, ska kunna sköta allt vardagsarbete på kontoret självständigt och har förståelse för vilka arbetsuppgifter en politisk sekreterare förväntas utföra.
  • Erfarenhet från kommunal politik, förstår de olika politiska organens roller.
  • Förmågan att kunna representera Liberalerna i olika politiska organ som ersättare för gruppledaren.
  • Ska kunna agera idégivare och bollplank åt gruppledaren och nämndaktiva. D.v.s. ha förmåga att anlägga ett liberalt perspektiv på kommunala frågor.
  • Van skribent med god stilistik förmåga och datavana med erfarenhet av webbpublicering.
  • Akademisk examen eller arbetslivserfarenhet som kan bedömas likvärdig.
  • Delar Liberalernas värderingar.

Vi erbjuder ett flexibelt arbete där du har stor möjlighet till påverkan samt kan ofta lägga arbetstiden så att den passar dig. Anställningsform kan diskuteras, men vi letar efter någon som kan arbeta 50-100%.

Skicka din ansökan med personligt brev och CV till nina.lindvall@liberalerna.se. För frågor, kontakta Nina på 08-590 977 48 eller Margareta 073-713 99 29. Ansökan ska vara inlämnad senast 3 januari 2016.