Politisk sekreterare till expansiv kommun där färgstarka människor möts – Upplands Väsby

Tisdag 5 februari 2019

Som politisk sekreterare är du navet för att driva vår politik i det dagliga arbetet med att leda kommunen. Du är rådgivare åt de förtroendevalda, skriver anföranden, bereder politiska ärenden och kommunicerar vår politik i många olika kanaler.

Vi söker en driven, leveranssäker och strategisk person. Du behöver ha god formuleringsförmåga och kunna skriva snabbt, slagfärdigt och korrekt. Vi sätter stort värde på din sociala förmåga. Du kommer arbeta nära kommunalråd och gruppledare och stötta våra förtroendevalda i deras arbete. Din huvudsakliga placering är kommunledningskontoret i Upplands Väsby precis vid pendeltågstationen. Arbete på kvällar och helger förekommer.

Exempel på arbetsuppgifter för politiska sekreterare:

• Skriva debattartiklar, pressmeddelanden och sköta presskontakter
  • Förbereda presentationer, politiska anföranden och annan politisk kommunikation
  • Ansvara och producera liberalernas nyhetsbrev, sociala medier samt vår hemsida
  • Driva och leda kampanjarbete
  • Aktivt delta i nätverk med andra politiska sekreterare i kommunen och i länet

Erfarenhet av politiskt arbete och sakpolitik är meriterande, men inte avgörande. Däremot tror vi att du som söker har erfarenhet av professionellt kommunikationsarbete sedan tidigare, till exempel press, marknadsföring, pr-byrå eller annan kommunikation.

Du behöver vara en god skribent med förståelse för kommunikation av värdebaserade budskap. Du trivs med ett högt tempo och korta deadlines och kan arbeta med olika kommunikationskanaler. Erfarenhet av arbete med digitala kanaler är meriterande, liksom bildbehandling och layout.

Du behöver tycka om och ha lätt för att skapa förtroende, vara noggrann och kunna arbeta både självständigt och i nära samarbete med gruppledare och kollegor. Du tar gärna egna initiativ men spelar bra i lag. Du kommer ha kontakt med många olika människor och det är viktigt att du är flexibel och har ett gott bemötande. Du delar givetvis liberalernas värderingar även om medlemskap inte är nödvändigt, men önskvärt.

Skicka din ansökan med personligt brev och CV till margareta.hamark@upplandsvasby.se senast den 22 februari. Vi kan komma att be dig om ett arbetsprov under rekryteringsprocessen.

Upplands Väsby är inne i en expansiv period med många stora stadsutvecklingsprojekt som nu ska genomföras. Sedan årsskiftet leder Liberalerna kommunen tillsammans med C, M, KD och det lokala partiet Väsbys Bästa.