Verksamhetsbesök

Torsdag 31 januari 2019

Under tisdagen gjorde kommunalrådet Margareta Hamark och politiske sekreterare Johannes Ängessved verksamhetsbesök inom olika av omsorgsnämndens verksamheter, för att bättre lära känna verksamheterna.

Först besöktes biståndsbedömarna, som är de som tar emot och handlägger ansökningar om bland annat hemtjänst, ledsagarservice, olika typer av serviceboenden samt bostadsanpassning. Totalt har biståndsbedömarna kontakt med cirka 1 000 personer, varav ungefär 330 bo på olika boenden. Vi fick även veta mer om projektet Trygg hemgång, som ska öka tryggheten för personer som varit inlagda på sjukhuset och som blir utskrivna.

Margareta Hamark och biståndsbedömarna.

Därefter besökte vi Edsby slott, där Vardaga sedan 2015 driver äldreboende. På boendet finns 50 platser, som erbjuder vård både till personer som har en demens eller olika somatiska sjukdomar. På Edsby arbetar cirka 40 personer, varav två är sjuksystrar. En läkare finns på plats en hel dag varje vecka och två kockar lagar all mat på plats. Där arbetar även en slottsvärdinna, som ser till så att det finns planerade aktiviteter för de boende. När vi besökte boendet spelade flera boende minigolf i ett av gemenskapsutrymmena.

Margareta Hamark och Erika Leander, verksamhetschef på Edsby slott
Matsal på Edsby slott

På Edsby slott finns rum i olika storlekar, varav en del är i själva slottsbyggnaden och andra i en mer nybyggd flygel. Rummen i flygeln är stora och rymliga, och har alla pentry och eget badrum. De boende tar med sig sina egna möbler och möblerar då de flyttar in.