Porträtt av ensamheten med Livsberättargruppen

Tisdag 11 augusti 2020

ensamheten
Bild: Jenny Svenberg Bunnel, dokumentärfilmare

Porträtt av ensamheten var temat på mötet Margareta Hamark (L), kommunalråd och ordförande i omsorgsnämden var inbjuden till av Livsberättargruppen i Vilunda Kyrkan den 10 augusti. Gäst och föreläsare var Jenny Svenberg Bunnel som var inbjuden för att visa film och prata om äldre, isolering och corona.

Jenny Svenberg Bunnel är illustratör och dokumentärfilmare, och har arbetat på bland annat TV4 och Aftonbladet. Hon fick Stora journalistpriset 2018.

Det var riktigt finstämda porträtt berättade med saklighet, värme och respekt för individen. Ensamhet och utsatthet bland äldre är något vi med gemensamma krafter måste arbeta för att motverka. Livsgruppen är ett sådant exempel vars verksamhet Äldres existentiella och psykiska hälsa startades av Sveriges Stadsmissioner. Livsgruppen leder samtalsgrupper i Hammarby församling som leds av Marita Erlandsson och Eva Olovsdotter. Samtalsmetoden är framtagen av Ulla Peterson på Linnéuniversitetet vars utvärdering och slutrapport går att ta del av på www.sverigesstadsmissioner.se.

Vad kan vi göra för att mota ensamheten?

Det finns flera insatser som pågår i vår kommun inom social- och omsorgskontoret, från civilsamhället och kyrkan för att motverka ofrivillig ensamhet. Vi har ett bra anhörigstöd i Väsby och en fantastisk anhörigkonsulent som jobbar med frågan på flera sätt. Här hittar du information om Väsbys anhörigstöd.

Liberalerna har också på riksplan medverkat till att årets statsbudget avsätter medel för att motverka ensamhet. I Sveriges riksdag har vi krävt en nationell strategi mot ofrivillig ensamhet som ifrågasätter allt från stadsplanering och transporter till kultur, civilsamhälle och näringsliv. Här kan du läsa mer om Liberalernas förslag, både på hemsida och ladda ner rapporten Ingen ska behöva dö ensam – Liberala förslag för frihet från ofrivillig ensamhet.

Lina Nordquist (L) socialpolitisk talesperson, Barbro Westerholm (L) folkhälsopolitisk talesperson och Anna Starbrink (L), Stockholms hälso- och sjukvårdsregionråd har skrivit om ensamhetens pandemi och hur vi kan motverka den i Dagens Samhälle, artikellänk finns här.