Positivt att Väsby klättrar i företagsranking, samtidigt som vi ser förbättringsmöjligheter

Onsdag 21 september 2016

Liberalerna är positiva till att Upplands Väsby klättrar i årets upplaga av Svenskt näringslivsranking, samtidigt som vi är bekymrade över att kommunen tappar på vissa områden.

Varje år bjuder Svenskt Näringsliv in landets företagare till att delta i en enkätundersökning, för att se hur klimatet för företagande ser ut. Företagarna får svara på ett antal frågor om hur de upplever företagandeklimatet på ett antal områden, och detta li

I veckan presenterades resultatet av årets undersökning. Upplands Väsby klättrar tre placeringar, från plats nio till plats sex.

– Det är väldigt roligt och positivt att Väsby stiger i rankingen, eftersom ett starkt näringsliv är en en förutsättning för att människor har jobb och för att vi klarar välfärden, säger Liberalernas gruppledare Margareta Hamark. Jag tror att Väsby Promotion har en viktig del i att vår kommun stiger, eftersom man gör mycket positivt för företagandet i kommunen.

Samtidigt som Väsby i sin helhet når en bättre placering i år än förra året, ser vi att kommunen tappar på vissa områden. År 2015 låg Väsby på plats 23 på området kommunens service och plats 9 när det gäller tillämpning av lagar och regler. På dessa områden har kommunen i år sjunkit till plats 45 respektive 37.

– Självklart är det det politiska styret som måste se till att kommunens organisationen präglas av en positiv inställning till företagande och företagare. Att vi tappar på dessa områden är beklagligt och ansvaret för det bär den rödgröna majoriteten, säger Margareta Hamark