Reflektioner från rikskonferensen Bättre skola
Fredag 17 januari 2020
Reflektioner från rikskonferensen Bättre skola 15-16 jan
Skolverkets uppdrag är att främja en stärkt likvärdighet mellan skolor och förskolor och bidra till goda förutsättningar för barns och elevers utveckling och lärande. Utmaningarna är många, men det finns oändliga möjligheter. Regeringen satsar nu miljarder på ett likvärdighetsbidrag. Vad ska bidraget användas till? Vad säger vetenskap och beprövad erfarenhet om vad och hur vi ska arbeta för en likvärdig skola? Peter Fredriksson, generaldirektör på Skolverket gav ett tydligt budskap till huvudmän, rektorer och lärare:
– Fokusera på de grupper av elever som inte har föräldrar med högre utbildning.
Ett viktigt budskap som jag tar med mig som politiker.
Genom de seminarier jag deltog på lyste några framgångsfaktorer fram:
- Stärk ledarskapet och tydliggör uppdraget för rektorer.
- Stöd lärarna i den pedagogiska utvecklingen.
- Glöm inte det viktiga kollegiala lärandet av varandra.
- Gemensamma möten med alla huvudmän, kommunala som fristående skolor och förskolor i en kommun för att stärka strategi och utvecklingsarbete.
- Gemensamma satsningar och stöd, här har vi kommit långt i Väsby med våra satsningar att stärka elever inom NPF-området och satsningen med ökad rörelse i skolan.
Ett lärande Väsby var ett långsiktigt politiskt blocköverskridande arbete som startade i projektform men som nu efter några år har övergått i ordinarie verksamhet. Denna kraftsamling har givit resultat för skolorna i Väsby med ökade meritvärde för våra elever. Jag önskar att vi kan fortsätta med en blocköverskridande samsyn hur vi stärker skolorna i vår kommun genom tydliga politiska ramar.
Margareta Hamark (L), kommunalråd