Snart val till Europaparlamentet

Måndag 28 januari 2019

Om mindre än fyra månader är det dags att gå till valurnan igen. Den 26 maj är det nämligen dags för val till Europaparlamentet. I Liberalerna laddar vi nu för fullt inför valrörelsen, eftersom vi är Sveriges Europavänligaste parti. Här är några av anledningarna till att vi gillar EU så mycket.

• Fred i Europa. Under århundranden har européer krigat och slagits mot varandra, men sedan EU bildades har vi sett en unikt lång period utan krig mellan medlemsstaterna.
  • Billigare resor och telefonsamtal och slopade roamingavgifter i andra EU-länder. Tack vare den gemensamma EU-marknaden har flygbolagen i Europa utsatts för varandras konkurrens, vilket har gett oss konsumenter billigare resor. Tack vare EU-medlemskapet har det även blivit billigare att ringa internationella samtal och sedan 2017 kan du surfa utan avgifter inom hela EU.
  • Enklare att bo, plugga och jobba utomlands. EU-medborgare har rätt att bo och jobba var de vill i hela unionen och att då få samma behandling som andra i det land de flyttat till. Det har också blivit betydligt enklare att studera på universitet i resten av Europa.