Tiggeriförbud: Väsbyliberalerna är emot

Torsdag 9 januari 2020

Tiggeriförbud

Tiggeriförbud är en fråga som engagerar många men som aldrig kan vara ett alternativ för ett liberalt parti eller ideologi. Vi blev kontaktade av en gymnasieelev i en annan del av Sverige om hur vi ställer oss i frågan om att förbjuda människor att be om hjälp och vill dela med oss hur vi tänker runt frågan.

Hej,

jag heter xxx xxx-son och kommer ifrån xxx. Just nu håller vi på med vårt gymnasiearbete där jag planerar att skriva om tiggeri. Som jag har förstått så är det nu en del kommuner som infört lokalt tiggeriförbud, där er kommun är emot förslaget. Därför skulle jag uppskatta om ni kunde svara på några frågor i min mail-intervju, vilket skulle hjälpa mig med mitt arbete.

1. Vad anser ni om tiggeri? Vi inom Liberalerna är ett parti som vill ha stor rörlighet i Europa. Vi tror på ett öppet Europa. Fattigdom kan man inte förbjuda liksom att be om hjälp eller att hjälpa andra människor.
  2. Enligt er, vilka för- och/eller nackdelar finns det med lokalt tiggeriförbud?

Vi tror inte på ett förbud mot tiggeri eller att förhindra människor att hjälpa.
  3. Just nu pratas det väldigt mycket om nationellt tiggeriförbud, där det finns många som är för det och många som är emot det.

Liberalerna är emot detta.
  4. Varför bör, eller bör inte nationellt tiggeriförbud införas, enligt er?

Tiggeri är enligt Liberalerna en EU-fråga. Alla medlemsländer ansvarar för sina medborgare och vi kan inte acceptera ett Europa där diskrimineringen och fattigdomen är så stor att människor söker sig till rikare länder för att tigga. EU måste villkora och kontrollera att fortsatta stöd till länder som Rumänien och Bulgarien går till att förbättra situationen för dess medborgare, inklusive romer. EU:s sociala pelare är ett viktigt verktyg för att driva på arbetet i länderna. Kommissionen ska stärka övervakningen av hur stöden från EU-fonder fördelas och används. Åtgärder för att bekämpa diskriminering, rasism och antiziganism krävs.
  5. Vilka positiva/negativa konsekvenser skulle det ha på samhället/landet?I Europasamarbetet ska varje land ha ansvar för sina mest utsatta invånare. Det ska inte finnas människor som ska behöva tigga för sitt uppehälle. Liberalerna menar att Sociala pelaren ska användas som påtryckningsmedel för välfärdsreformer i Europa. För att Europa ska kunna vässa sin konkurrenskraft och klara en snabb ökning av välfärdskostnader behövs samhällen som håller ihop, där fler arbetar och bidrar till välfärden. EU:s sociala pelare slår fast ett antal minimirättigheter kring utbildning, jämställdhet, a-kassa, sjukförsäkring, barnomsorg, omställning och vård, för alla medborgare. Pelaren ska fungera som påtryckningsmekanism som får medlemsländerna att genomföra nödvändiga reformer. Kommissionen ska årligen utvärdera reformbehovet i varje medlemsland, följa upp och ge tydliga rekommendationer.

Hela Liberalernas omfattande EU-program hittar du här: