Upplands Väsbys framtida kontorshus läggs i Väsby Entré

Torsdag 24 maj 2018

En av punkterna på dagordningen under måndagens kommunfullmäktigesammanträde var var Upplands Väsby kommuns kommunhus ska ligga i framtiden. Hyresavtalet för det nuvarande kommunhuset i Väsby centrum löper ut under 2020 och samtidigt är kommunens verksamheter idag utspridda i olika lokaler. Det är bakgrunden till att kommunen behöver hitta en lösning för de anställdas kontorsarbetsplatser.

Liberalerna har, tillsammans med Miljöpartiet och övriga partier i Allians för Väsby, förordat en placering av ett framtida kommunhus till Väsby Entré, alltså det område som planeras i närheten av stationsområdet. Det ger bäst tillgänglighet för både väbyborna och de anställda, nära både bussar och pendeltågsstation. En placering i Väsby Entré skapar också ett naturligt stråk från Väsby Centrum, via Centralvägen till Väsby Entré, som gynnar det lokala näringslivet på Centralvägen och bidrar till mer rörelse och handel där. En utveckling av våra argument finns under ”Beskrivning av ärendet” i handlingen som finns under punkt 12 på denna länk.

Eftersom Liberalerna tillsammans med Miljöpartiet, Moderaterna, Kristdemokraterna och Centerpartiet har majoritet i kommunfullmäktige blev resultatet av omröstningen att ett framtida kommunhus kommer att placeras i Väsby Entré.