Vallöfte infriat för elever med särskild begåvning

Onsdag 24 juni 2020

Vallöfte
Bild: Per Nelson (L), vice ordförande i utbildningsnämnden

Liberalt vallöfte infriat för barn med särskild begåvning. Skola och förskola är en av liberalernas absoluta hjärtefrågor och lägger grunden för ett barns framtid. En lyckad skolgång ger frihet att välja sin egen väg oavsett bakgrund, kön eller vilken plånbok föräldrarna har. Det gäller alla barn, oavsett om de har NPF-diagnoser och/ eller är särbegåvade. Liberalerna i Väsby är nu mycket glada över att kunna infria ytterligare ett vallöfte genom att sjösätta Väsbys första handlingsplan för barn med särbegåvning någonsin.

– Det är stort när man kan infria ett vallöfte och känns riktigt bra att vi nu kunnat anta en helt ny handlingsplan för elever med särskild begåvning. De eleverna kan vara lätta att missa vilket får konsekvenser både i en klass men framför allt för elevens möjligheter att få utvecklas utifrån sina individuella förutsättningar, säger Per Nelson (L), vice ordförande i utbildningsnämnden.

Grupp med stor variation

Särskild begåvning är inte alltid samma sak som hög prestation i skolan och eleven kan i skolan vara högpresterande utan att eleven ingår i gruppen särskilt begåvade, helt enkelt två sidor av samma mynt. Detta betyder att en elev som tillhör gruppen särskilt begåvade kan ha kunskapsluckor men är särbegåvad utifrån förutsättningar att kunna lära sig. Begåvning är alltså inte samma sak som kunskap.

Elever med en särskild begåvning uppmärksammas inte alltid i skolan för sina prestationer, dels för att de kan vara understimulerade, alltför stort fokus kan hamna på själva prestationen och inte utvecklingen eller att eleven vill vara som alla andra och smälta in. Detta medför en risk för att de lärstrategier som lärs ut i skolan går eleven förbi. För att ge elever med särskild begåvning rätt förutsättningar är det av vikt att fokus läggs på utvecklingen av lärandet. Vid fokus på utvecklingen kan skolan upptäcka dessa elever, fokus tas bort från prestationen och de understimulerade får en chans att tänka om sitt egna lärande. Detta leder till ett bättre lärande, utveckling av förmågor och strategier för att lära sig. Elever med en särskild begåvning kan ha en särskild begåvning inom ett ämne eller en specifik kognitiv förmåga medan andra kan ha en särskild begåvning inom flera områden.

Vi ska fortsätta utveckla skolan i Väsby för att alla barn ska få en bra start i livet genom en barnomsorg med god kvalitet och skola i trygg miljö, där alla barn kan utvecklas till sitt bästa jag utifrån sina förutsättningar och därmed öka sina livsmöjligheter. Det är frihet.

Handlingsplan för elever med särskild begåvning 05.1 Handlingsplan – Elever med särskild begåvning-{6FA0EF4D-453E-44A2-818A-FA06E136D615} (1)

Handlingar och protokoll från utbildningsnämndens möte 10 juni 2020 hittar du här.