Väsbyalliansen står rustade för en lågkonjunktur

Tisdag 10 november 2020

Väsbyalliansen står rustade för en lågkonjunktur: Lågkonjunkturen vi nu är på väg in i kom inte som en överraskning, men påskyndas och fördjupas av coronapandemin. Arbetslösheten stiger i hela landet och i Väsby ser vi ett ökat antal varslade.

Smittspridningen ökar igen, kanske kommer en andra våg. Då är det inte tid att spendera pengar ansvarslöst och kortsiktigt. Vi behöver använda pengarna klokt för åtgärder som gör skillnad för kommuninvånarna, så att vi fortsatt kan satsa på jobb och utbildning. Väsbyalliansen anser att det är arbete som ska bygga välfärden, inte tillfälliga statsbidrag eller höjda skatter.

Väsbyalliansen insåg i våras att det inte går att passivt se på när pandemins konsekvenser drabbar Väsby. Vi valde istället att möta de kommande utmaningarna proaktivt och antog en budget med långsiktig stabilitet. Budgeten innehåller en satsning på ett kraftfullt arbetsmarknadspaket på 20 miljoner, som vi påbörjar under hösten för att stävja långtidsarbetslöshet och möjliggöra tillväxtskapande arbete.

Vi tar ansvar för kommunens ekonomi genom att agera på ett sätt så att kommunen står stadigt; både med de mest akuta konsekvenserna av pandemin och där kommande årens osäkerhet finns med i beräkningen.

Med hjälp av en kombination av statsbidrag och exploateringsintäkter som kommit tidigare än förväntat, ser 2020 ut att ge ett stabilt resultat med ett större överskott än beräknat. Det är viktigt att komma ihåg att det inte är några ”extrapengar” som vi snabbt kan förbruka. Ekonomin har inte blivit bättre på grund av pandemin, utan för att vi får tillfälliga och en del permanenta stödpengar. Detta är något som oppositionen glömmer att berätta, eller inte förstår. Väsbyalliansen är medveten om att staten inte kommer täcka kommunernas kostnader hur länge som helst. När statsbidragen slutar komma behöver vi stå rustade för att hantera de ökade kostnader som en lågkonjunktur och pandemi medför.

Christine Hanefalk (M), vik. kommunstyrelsens ordförande

Roland Storm (VB), kommunalråd