Väsbyliberaler positiva till kommunens likabehandlingspolicy

Måndag 12 december 2016

jamlikhetspoliyVarje människa är en unik individ och ska aldrig reduceras till att bara bli sedd man eller kvinna, muslim eller kristen, hetero eller homo, förälder eller icke-förälder. Sådana kategoriseringar måste undanröjas för att varje människa ska vara fri att utvecklas som hen vill och nå sin potential utan att hindras av begränsande normer.

Därför är vi liberaler positiva till att Upplands Väsby kommun som arbetsgivare nu tagit fram en policy för likabehandling. Det borde vara självklart att varje människa ska ha samma möjligheter att göra karriär och utvecklas i arbetslivet utan att begränsas av förlegade normer. Som en stor arbetsgivare i Väsby har kommunen ett ansvar att ta vara med i täten i att skapa ett arbetsliv där vi ser till människors kunskaper och kompetenser och inte till attribut som könsidentitet, funktionsvariationer, sexuell läggning eller liknande.

Under hösten har Liberalerna särskilt lyft de besparingar som den rödgröna regeringen planerar i assistansersättningen, som vissa personer med omfattande funktionshinder har rätt till enligt LSS. LSS, som infördes för drygt 20 år sedan av det liberala partiet, var en viktig frihetsreform för de personer det berör. Likaväl som vi i fråga om den personliga assistansen måste stå upp för varje människas frihet, måste vi göra det som arbetsgivare. Därför ställer vi oss positiva till den föreslagna policyn och ser den som ett steg i att göra Upplands Väsby kommun till en attraktiv arbetsgivare, där det är meriter och kompetenser är avgörande för att utvecklas på jobbet.