Näringslivsstrategi del i liberal utveckling av Väsby

Måndag 12 december 2016

naringslivsstrategiDenna näringslivsstrategi är av stor betydelse för att fortsätta den utveckling som vi liberaler drev på under tidigare borgerlig majoritet – att gå från en industriell bakgrund med socialdemokratiskt styresedan 50 år, med ett väldigt miljonprogram i Väsby. Vi accepterade då inte tanken på att fortsätta vara en förort utan istället började vi definiera stadsmässighet. Vi la tydliga strategier för en förändring av förortsmiljön till en stad där människor vill vara, umgås och där det finns torg och gator och verksamheter, butiker i en miljö som lever och skapar trygghet.

Vi öppnade upp för privata utförare i en kommun där alla förskolor, liksom skolor och hyrerätter var kommunala. Vi öppnade upp för förändring. Nu krävs tydliga strategier för att få företag att etablera sig här. Vi ska vara en grogrund för start-ups, kunskapskluster och innovationer. Vi ska se till att nyanländas kunskaper snabbt kommer till användning. Frågan är om denna näringslivsstrategi är tillräcklig. Men vi liberaler bifaller strategin och fortsätter att vara drivande i utvecklingen av Väsby till en stad där människor vill leva, arbeta och utveckla.