Walk and talk med Väsby Promotion

Onsdag 30 september 2020

Walk and talk
Foto: Väsby Promotion

Walk and talk med Väsby Promotion 29 september.

Tillsammans med kommunledning, Svenskt Näringsliv och Väsby Promotion deltog kommunalråden i walk & talk för företagarna i Väsby. Viktiga frågor på agendan är situationen under den pågående pandemin, företagarenkäten med för i år tillkommande frågor om trygghet som diskuterades på promenaden. Under presentationen efter promenaden lyfte Margareta Hamark (L), kommunalråd, vikten av en väl fungerande skola för att förebygga en ökad kriminalitet.

Walk and talk är en del av Väsby Promotions aktiviteter i kommunen för att skapa givande utbyte mellan lokala företagare och politiken och öka förståelsen om företagares förutsättningar. Mer information om Väsby Promotion hittar du här.

Vad vill Liberalerna i Väsby för det lokala näringslivet och arbetsmarknaden?

Företagande och att skapa ett livskraftig näringsliv är någonting som ligger oss liberaler varmt om hjärtat. Det är nämligen så arbetstillfällen, livschanser och resurser till välfärden skapas. Därför ska det löna sig att starta och driva företag i Väsby.

• Stärka samarbetet med Väsby Promotion
    Vi vill stärka kommunens samarbete med det lokala näringslivet och med Upplands Väsby Promotion, genom att låta skjuta till resurser och låta Väsby Promotion starta upp och driva ett matchningsforum, för att matcha asylsökandes kompetenser med behov i det lokala näringslivet. Vi vill även att de ansvarar för ett nätverk för kvinnors företagande och ledarskap.
  • Sänkt skatt och mindre regelkrångel
    När vi träffar företagare i vår kommun höjs en del röster om höga skatter och avgifter. Liberalerna vill sänka marginalskatten, sänka skatten på arbete och avskaffa värnskatten för att värna jobb och företagande. I Alliansens budgetförslag föreslog vi till att börja med en skattesänkning på 10 öre per hundralapp. Vi vill också minska mängden onödiga regler, som krånglar till vardagen för företagare.
  • Nätverk för kvinnors ledarskap och företagande
    Kvinnor på ledande positioner i näringslivet och som driver företag är förebilder som vi vill stärka. Därför har vi gett Väsby Promotion i uppdrag att upprätta och driva ett nätverk för kvinnors ledarskap och företagande som ett av våra vallöften.