Första spadtaget för nytt äldreboendekoncept i Väsby

Torsdag 3 september 2020

Bild: Magnus Lublin, socialchef, Margareta Hamark L), kommunalråd och ordförande i omsorgsnämnden

Första spadtaget för bygget av ett nytt äldreboendekoncept och en ny förskola vid Smedbyskogen togs igår den 2 september. Konceptet är helt nytt för Upplands Väsby med gemensamt hus för äldreomsorg och barnomsorg. De nya verksamheterna kommer kunna starta om lite mer än ett år.

– Det är roligt att kunna öppna för ett nytt koncept i Väsby med de här två verksamheterna i samma hus. Det blir också ett mycket naturskönt läge, högt beläget, säger Margareta Hamark (L) ordförande i omsorgsnämnden i Upplands Väsby.

Bild: här byggs nu äldreboendet Smedbyhof och förskolan Tellus.

Äldreboendet Smedbyhof i Kavat Vårds regi kommer innehålla cirka 40 lägenheter och privata Tellus förskola ska bedriva förskola i bottenplanet av huset. Tellus förskola kommer ha inriktning mot kultur och natur, vilket är perfekt i området som ligger högt upp i ett lummigt område med skog runtomkring. De ser också fram emot att kunna ha gemensamma aktiviteter i utemiljön på temat natur och kultur.

– En inriktning man har pratat om är fokus på kultur och natur, kanske till och med ha en gemensam kulturpedagog anställd. Det blir spännande att se vad verksamheterna kommer fram till, men framför allt kommer den vackra miljön ge ett stort mervärde för våra äldre som i framtiden väljer detta boende, säger Margareta Hamark (L).

Fastigheterna beräknas vara klara under sista kvartalet 2021. Det privata fastighetsbolaget Sehlhalls driver konceptet och bygger med hjälp av Peab. Äldreboendet är planerat att drivas av Kavat Vård, en privat utförare som har liknande koncept i Stockholm stad vars VD, Elisabeth Keusen, har rötter i Väsby.

Tanken är att projektet ska ge ett mervärde genom möjligheten till möte mellan de boende på äldreboendet och barn på förskolan. Det tror vi kommer uppskattas mycket av både barnen och de äldre.

– Vi vet från andra verksamheter att det är väldig uppskattat bland äldre att kunna möta barn i sin vardag. Vi har sådana samarbeten på andra ställen, där verksamheten dock inte är i samma hus, säger Magnus Lublin, socialchef i Upplands Väsby.

Upplands Väsby är en dynamisk kommun som attraherar både människor och företag. Vi är mycket glada över att företag och aktörer söker sig till vår kommun för att bygga spännande hus och verksamheter som kommer glädja väsbybor och skapar fler arbetstillfällen i kommunen. Det bådar gott för framtiden och vittnar om att det finns ett gott företagarklimat i kommunen som välkomnar nya initiativ och privata företag.

Det ska vi fortsatt värna om och utveckla ännu mer. Vi önskar Smedbyhof äldreboende och Tellus förskola varmt välkomna och lycka till!

Mer information på Upplands Väsby kommuns hemsida hittar du här.

Byggprojektet uppmärksammades i Mitti Väsby, här kan du läsa om det.