Liberalerna lägger budgetförslag med Väsbyalliansen

Måndag 15 juni 2020

Liberalerna
Bild: från vänster Torsten Hemph, Nils Eriksson ordförande, Per Nelson, Emelie Voetmann, Margareta Hamark kommunalråd och Eila Bromme.

Liberalerna lägger tillsammans med Väsbyalliansen en gemensam budget på kvällens fullmäktige.

Vi lever i en exceptionell tid där världen på några månader har vänts upp och ner. Vi står inför en annorlunda sommar där vi inte reser på samma sätt som tidigare, umgås eller går på musikfestivaler på samma sätt. Coronapandemin har drabbat landet och Väsby hårt och vi förbereder oss för att effekterna av covid-19 kan bli långvariga. De ekonomiska konsekvenserna av pandemin riskerar att bli enorma; både för den enskilda väsbybon och för kommunen i stort.

Vi kan inte vänta och se vilka effekterna kommer att bli, vi behöver agera redan nu för det som komma skall. Liberalerna vill tillsammans med Väsbyalliansen bygga ett Väsby som är jämställt och hållbart över tid, ekonomiskt, miljömässigt och socialt. Väsbyalliansen rustar därför med att lägga en budget för tuffa tider som på ett stadigt sätt fortsätter bedriva verksamheter med kvalitet inom skola, vård och omsorg.

Vi förväntar oss en viss ökad arbetslöshet i spåren av Covid-19, men ser även möjligheterna för utveckling och nya jobbtillfällen. Vi agerar för att fler snabbt ska komma tillbaka i egenförsörjning och agerar proaktivt genom att starta upp ett kraftfullt arbetsmarknadspaket. Vi förstärker och breddar insatserna inom befintliga coachprogram, vi utvecklar matchningen mellan arbetsgivare och arbetstagare samt utreder lokalanpassade yrkesutbildningar.

Skola, förskola, vård och omsorg

En av liberalernas absoluta hjärtefråga är skola och förskola, som lägger grunden för barnens framtid och frihet att välja sin egen väg oavsett bakgrund, kön eller vilken plånbok föräldrarna har. Vi ska fortsätta utveckla skolan för att alla barn ska få en bra start i livet genom en barnomsorg med god kvalitet och skola i trygg miljö som ger kunskaper för livet. Vi ska se till att nolltolerans mot mobbing, kränkande behandling och sexuella trakasserier råder i skolan och inför en socialpedagogsrunktion, som kan avlasta lärarna genom att axla ansvaret för de social frågorna i skolan. En lyckad skolgång är varje ung människas bästa försäkring mot framtida utanförskap, och samhällets bästa försäkring för välstånd och utveckling. Att stärka samarbetet mellan skola och socialtjänst är en liberal drivkraft för att fånga upp de som behöver extra stöttning tidigt och för att säkerställa en trygg miljö för lärande. Vi tar fram handlingsprogram för att både elever med NPF-diagnos och elever med särskild begåvninga ska få det stöd de behöver. Varje elev ska lämna grundskolan och gymnasiet med fullständiga betyg och möjlighet att överraska sig själva.

En annan av våra hjärtefrågor är att seniorer och personer med funktionsnedsättning har rätt till en värdig tillvaro, med valfrihet och en god kvalitet på omsorgen. De sista åren i livet ska vara precis lika värdefulla som de första. De välfärdstjänster som kommunen tillhandahåller ska fortsatt präglas av trygghet, värdighet, tillgänglighet, valfrihet och egenmakt. Vi ska hålla god kvalitet på våra omsorgsboenden och ha god kapacitet att ta hand om vår åldrande befolkning. Vi utökar också det så viktiga anhörigstödet för nödvändig avlastning samt för en trygg och säker hemgång efter sjukhusvistelse.

Vi är också glada över att vi fortsätter satsningen på folkhälsa och rörelse både för barn och äldre. Vi vill stärka idrottsföreningarnas förutsättningar, bland annat genom att rusta upp och skapa nya sport- och idrottsanläggningar. En ny efterlängtad gymnastikhall planeras som dessutom kommer frigöra tider för många andra idrotter i nuvarande Vilundahallen.

Liberalerna vill att vårt gemensamma framtida Väsby ska vara möjligheternas kommun, där människor och företag kan växa och där varje individ kan känna stolthet, trygghet och framtidstro.

Här kan du läsa budgeten 04.1. Flerårsplan 2021-2023 (1).